A közelgő Nemzetközi nőnap alkalmat ad az ASICS márkának arra, hogy megossza a fizikai aktivitás nemek közötti különbségeiről szóló globális kutatás adatait. A riport eredményei megerősítik a mozgás és a hangulat közötti pozitív összefüggést: a rendszeres testmozgás 52%-kal növeli a hölgyek boldogságát, 50%-kal az energiát, 48%-kal az önbizalmat, 67%-kal csökkenti a stresszt és 80%-kal a frusztrációt. A lengyel nők körében a legnépszerűbb sport a futás (a jelzések 97%-a), megelőzve a nordic walkingot (57%) és a konditermi edzést (48%).
Az ASICS megbízásából készült vizsgálatot a világ minden tájáról származó, közel 25 000 emberből álló mintán végezték el. Az egyik legfontosabb megállapítás, hogy majdnem felük megszakítja vagy teljesen abbahagyja a rendszeres testmozgást, ami negatívan hat a közérzetükre. A riportból az is kiderül, hogy a nők több mint fele nem elégedett a fizikai aktivitásának szintjével. Számos olyan akadályba ütköznek, amelyek a rendszeres testmozgás elkezdésének útjában állnak. A vezető tényezők az időhiány (74%), a szégyenérzet (44%) vagy az alacsony önbizalom (35%).
Továbbá, az anyák majdnem kétharmada (61%) az anyaságot jelölte meg a rendszeres testmozgás abbahagyásának fő okaként, ami azt mutatja, hogy a háztartási kötelezettségek hatással vannak a nők aktivitási szintjére. A fókuszcsoport résztvevői gyakran hivatkoztak a nemi szerepekről alkotott társadalmi felfogásra. Eszerint a nőknek több felelősséget kellene vállalniuk a család gondozásával és a házimunkával kapcsolatban, ami következésképpen a fizikai aktivitás csökkenését is jelenti.
A kutatásban a férfiak álláspontját is vették figyelembe. Csak 34%-uk tekintette az időhiányt a rendszeres sportolás akadályának, míg a nőknek 74%-a nevezte ezt komoly kihívásnak. A nők saját testiségükkel kapcsolatos bizonytalanságát (58%) a férfi válaszadók kulcsfontosságú problémaként jelölték meg, míg ez a nők csupán 36%-a számára jelent akadályt. A férfiak egészen másképp azonosítják azokat az akadályokat, amelyekkel a hölgyek nap mint nap szembesülnek. Csak egy - a költség - szerepelt a nők és a férfiak által egyaránt megjelölt öt akadály között.
A lengyel nők a futásra és a mentális egészségre koncentrálnak
A lengyel nőknek csak 38%-a elégedett a sportban való részvételével, míg világszerte ez az arány 51%. A rendszeres sportolás fő akadályának az általános kötelezettségeket (69%), az időhiányt (66%) és a költségeket (49%) tartják. A lengyel nőket leginkább a barátok (30%), az élettárs (24%) és az influencerek (14%) motiválják a sportolásra. A testmozgás elkezdésének fő oka a test és a mentális egészség ápolása (94%), a jó formában tartás és a boldogság elérése (92%). A lengyel nők körében a legnépszerűbb sport a futás (97%), míg globálisan a hölgyek 65%-a jelölte meg ezt a mozgásformát.
A nemek közötti különbségek a sporthoz való hozzáállásban összetett kihívás, amely hosszú évek alatt alakult ki. A nők megjegyezték, hogy a sport hozzáférhetőbbé, és minden formában befogadóbbá tétele, a társadalmi nemi elvárások megkérdőjelezése mellett, segítené őket abban, hogy többet mozogjanak. Tekintettel arra, hogy ennek a hozzáállásnak nincs egyetlen oka, nem is lehet egyetlen arany középúttal megoldani. A legfontosabb, hogy a nőkre és igényeikre fókuszáljunk. A gyermekgondozástól és a szakmai rugalmasság biztosításától kezdve a harmadik féltől származó ítélkezéstől való megszabadulásig - mondja Dr. Dee Dlugonski, a kutatás vezetője és a Kentucky Egyetem Sportorvosi Kutatóintézetének adjunktusa.
A sztereotípiák és a nők sportolással kapcsolatos felfogásának megtöréséhez ihletet adhat Karen Guttridge, aki futócsoportot hozott létre 50 év feletti nők számára. Karen el volt ragadtatva a visszhangtól, amikor hetven hasonlóan gondolkodó hölgy jelent meg az első találkozón. A csoport, amely idővel változatos, a képességek szintjéhez igazodó programokat kínált, miközben biztonságos helyet teremtett a sportolásnak, óriási sikert aratott, növelve a nők önbizalmát és ösztönözve őket a rendszeres testmozgásra. Ezekre a kihívásokra reagálva, az ASICS létrehozott egy globális online platformot, hogy összekapcsolja a nőket a világ minden tájáról. Ugyanakkor a márka teret biztosít arra, hogy megosszák tapasztalataikat, sporttudásukat, és más hölgyeket is inspiráljanak a testmozgásra. - Cégünk az ép testben ép lélek filozófiájára épült. Számunkra a sport csak egy bevezetés ahhoz, hogy a testünkön végzett munkával megerősítsük szellemi erőnket. Kutatásaink kimutatták, hogy sok nő nem elégedett a fizikai aktivitásával. Mindenféle alulról jövő kezdeményezések és szenvedélyes nők, akik másokat is meg akarnak fertőzni szenvedélyükkel, nagy hatással vannak ennek a felfogásnak a megváltoztatására. Szeretnénk támogatni őket e célok elérésében. A Move Her Mind platform elindításával sok érdekes tevékenységet remélünk. Itt az ideje, hogy minél több nő megtapasztalja a sport pozitív hatásait - összegezte Daniel Bogacki, Activation Specialist az ASICS Poland-nál.
A kutatásról:
A kutatást az ASICS megbízásából Dr. Dee Dlugonski, a Kentucky Egyetem Sportorvosi Kutatóintézetének adjunktusa és Brendon Stubbs, a londoni King's College docense irányításával végezték. Mindketten a testmozgás és a mentális jólét elismert kutatói. A vizsgálat 2023 júniusától szeptemberig tartott. Világszerte összesen 26 fókuszcsoportot tartottak 187 résztvevővel, és 24 772 ember töltötte ki az online felmérést több mint 40 országban, így ez volt a legnagyobb és legmélyebb globális vizsgálat a maga nemében. Minden fókuszcsoportot vezető kutatók és iparági szakértők vezettek.